W marcu 2023 roku Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) zwrócił się do prezesów Małych Instytucji Płatniczych (MIP) z komunikatem odnośnie nowelizacji zasad raportowania danych statystycznych w zakresie AML. Nowe przepisy wejdą w życie już 1 lipca 2023 roku i będą dotyczyć wykonywania obowiązków w kwestii przeciwdziałania prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu. Na czym to polega? Jakie wyznaczono terminy na przygotowanie i dostarczenie raportów do urzędów? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.
Raportowanie danych odbywać się będzie wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Z uwagi na to konieczne jest posiadanie zarejestrowanego konta przypisanego do określonej instytucji obowiązanej wraz z zatwierdzonym podpisem kwalifikowanym. Obecnie zakładka dotycząca raportowania danych statystycznych na stronie urzędu nie została jeszcze aktywowana.
Wraz z przekazaniem komunikatu o nowych obowiązkach – GIIF opublikował również formularz, do którego można uzyskać dostęp bez logowania. W jego treści umieszczone zostały informacje odnośnie tego, jakie mniej więcej dane będą podlegały raportowaniu. Wedle moich ustaleń są to w gruncie rzeczy dane statystyczne związane z wykonywaniem obowiązków w zakresie AML. Przykładowo może być to:
Co ważne, pierwszym okresem, za jaki należy sporządzić raport, jest II kwartał 2023 roku. Następnie przedsiębiorca zobligowany jest przesłać go do urzędu za pośrednictwem strony internetowej Generalnego Inspektora Informacji Finansowej w okresie od 1. do 14. lipca. Za następny kwartały należy przygotować raport odpowiednio w terminie do 14. dnia po upływie danego kwartału. Niespełnienie tego obowiązku będzie groziło nałożeniem kary administracyjnej. Ponadto przekazywane informacje mogą być weryfikowane w toku np. przeprowadzanej przez GIIF kontroli. Oznacza to, że Małe Instytucje Płatnicze i instytucje obowiązane muszą zadbać o to, aby wewnętrzne systemy w zakresie AML sprawnie ewidencjonowały wszystkie dane, tak by w łatwy sposób je filtrować, wyciągać i przedkładać na potrzeby właśnie raportowania.
Kwestię praktycznych problemów związanych z raportowaniem, czyli omówienie poszczególnych pytań lub elementów formularza GIIF-u, będziemy poruszać w kolejnych artykułach. Prawdopodobnie odbędzie się to po pierwszej turze raportowania przez Małe Instytucje Płatnicze. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości – skontaktuj się z nami. Umówimy spotkanie, a my postaramy się udzielić odpowiedzi na Twoje pytania. Ponadto zajmiemy się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszamy do kontaktu.
Autor: Łukasz Jabkowski